Opettajan / koulun näkökulma:
Valtakunnallisessa perusopetuksen opetussuunnitelmassa (OPH 2004) terveystieto oppiaineena alkaa seitsemännellä luokalla. Vuosiluokilla 1-4 terveystiedon opetus on integroitu ympäristötiedon ja luokilla 5-6 biologian / maantiedon ja kemian / fysiikan opetukseen. Lisäksi terveysaiheita käsitellään luontevasti liikunnanopetuksen yhteydessä. Vuosiluokkien 1-6 terveysopetus kuitenkin näyttää toteutuvan koulukohtaisesti hyvin eri tavoin. Oppimateriaalina käytettävät kirjat sisältävät terveysaiheista vain välttämättömimmän, yhä useammat kunnat joutuvat säästämään oppimateriaaleista ja oppikirjasarjoja päivitetään harvoin. Opettajat ovat myös tuoneet esille, että luotettavan ja ikäryhmälle sopivan materiaalin etsiminen Internetistä on aikaa vievää ja terveysmateriaalin runsauden takia relevantin tiedon tunnistaminen on vaikeaa. Ollakseen tehokasta, terveystiedon oppiaineena tulisi olla oppilasta osallistavaa, toiminnallista ja hänen arkipäivästään lähtevää. Olennaista on terveyteen liittyvän tiedon kytkeminen oppilaan omaan henkilökohtaiseen elämään ja terveystiedon sitominen opetustilanteiden lisäksi arkitilanteisiin. Opettaja tarvitsee konkreettisia työkaluja ja ajanmukaista tietoa terveydestä ja sen opettamisesta alakouluikäiselle oppilaalle sekä yhteistyöväylän koteihin niin, että lapsen oppiminen toteutuisi mahdollisimman hyvissä olosuhteissa.
Valtakunnallisessa perusopetuksen opetussuunnitelmassa (OPH 2004) terveystieto oppiaineena alkaa seitsemännellä luokalla. Vuosiluokilla 1-4 terveystiedon opetus on integroitu ympäristötiedon ja luokilla 5-6 biologian / maantiedon ja kemian / fysiikan opetukseen. Lisäksi terveysaiheita käsitellään luontevasti liikunnanopetuksen yhteydessä. Vuosiluokkien 1-6 terveysopetus kuitenkin näyttää toteutuvan koulukohtaisesti hyvin eri tavoin. Oppimateriaalina käytettävät kirjat sisältävät terveysaiheista vain välttämättömimmän, yhä useammat kunnat joutuvat säästämään oppimateriaaleista ja oppikirjasarjoja päivitetään harvoin. Opettajat ovat myös tuoneet esille, että luotettavan ja ikäryhmälle sopivan materiaalin etsiminen Internetistä on aikaa vievää ja terveysmateriaalin runsauden takia relevantin tiedon tunnistaminen on vaikeaa. Ollakseen tehokasta, terveystiedon oppiaineena tulisi olla oppilasta osallistavaa, toiminnallista ja hänen arkipäivästään lähtevää. Olennaista on terveyteen liittyvän tiedon kytkeminen oppilaan omaan henkilökohtaiseen elämään ja terveystiedon sitominen opetustilanteiden lisäksi arkitilanteisiin. Opettaja tarvitsee konkreettisia työkaluja ja ajanmukaista tietoa terveydestä ja sen opettamisesta alakouluikäiselle oppilaalle sekä yhteistyöväylän koteihin niin, että lapsen oppiminen toteutuisi mahdollisimman hyvissä olosuhteissa.